Patarimai, kaip stiprinti imunitetą žiemą!

imunitetasŠaltuoju metų sezonu paaiškėja mūsų imuniteto stiprumas: ar jis lyg skydas saugo nuo virusų atakos, ar atvirkščiai – pradedame dažnai sirgti gripu ir kitomis viršutinių kvėpavimo takų ligomis.
Kai lauke būna šalta, arba sparčiai kinta oro sąlygos, turime daug galimybių peršalti.
Darbovietėse, parduotuvėse, mokyklose, darželiuose mus „gaudo“ šimtai skirtingų patogenų: bakterijų, mikrobų ir virusų. Juk žodis „gripas“, būtent ir reiškia sučiupti, sugriebti.
Kauno visuomenės sveikatos centro Prienų skyriaus duomenimis, šių metų sausio 21 ir 27 dienomis Prienų rajone fiksuoti 354 gripo, gripo ir ūmių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų 1109 atvejai. O sergamumo rodiklis šiomis ligomis siekė 236,6 atvejus 10 000 gyventojų. Todėl svarbu pagalvoti, kaip galime stiprinti savo sveikatą ir imunitetą šiuo metų laiku, ar ne per vėlu tuo užsiimti dabar.

Pasirūpinkite savo mityba

Organizmas turi gauti visų reikalingų medžiagų, būtina vengti beverčio, vadinamojo – „greito“ maisto. Tegul jūsų mitybos pagrindą sudaro natūralūs produktai, didinantys organizmo atsparumą. Rinkitės maisto produktus, kuriuose gausu A, C, E, D ir B grupės vitaminų ir mineralinių medžiagų, mikroelementų cinko, seleno, geležies, kurie palaiko gynybinę organizmo sistemą.
Vitaminas C yra pagrindinis imuninės sistemos stiprintojas, kurio yra citrinose, erškėtuogėse, juoduosiuose serbentuose, šaltalankio uogose, svarainiuose, spanguolėse, kiviuose, paprikose. Vitamino E gausu migdoluose, saulėgrąžų sėklose ir aliejuje, grūduose, kiaušinio trynyje, grikių kruopose, kviečių gemaluose, avokadose. Vitamino A – morkose, brokoliuose, svieste, kepenyse, žuvų taukuose. B grupės vitaminų – rupių miltų produktuose, mielėse, kopūstuose. Cinko – mėsoje, sūryje, kruopose, riešutuose, grūdiniuose produktuose, mėsoje, kiaušiniuose. Seleno – jūros gėrybėse, saulėgrąžų ir moliūgų sėklose, žuvyje. Geležies – mėsoje, kepenyse, petražolėse. Kasdien suvalgykite 1–2 šaukštelius medaus, nes jame yra ne tik įvairių mikroelementų, bet jis turi ir antibiotikams būdingų savybių.
Nepamirškite svogūnų ir česnakų (1–2 skiltelės), nes jie stiprina organizmo apsaugą ir naikina bakterijas. Valgykite riebiųjų žuvų, turinčių nesočiųjų riebalų rūgščių, rauginto pieno produktų, nes juose yra „gerųjų“ bakterijų, kurios palaiko sveiką žarnyno mikroflorą, bei palaiko „gerųjų“ ir „blogųjų“ bakterijų balansą, skatina vitaminų pasisavinimą. Šiuo laikotarpiu, ypač aktualu gerti kuo daugiau skysčių, šiltų arbatų.

Raskite laiko poilsiui

Stresai, ilgalaikė psichikos įtampa silpnina imunitetą. Galvokite pozityviai, sutelkite dėmesį į sėkmes, o ne į pralaimėjimus. Bendraukite su žmonėmis, trykštančiais energija, turinčiais humoro jausmą, pasižiūrėkite kino komediją, pasiklausykite energingos, linksmos muzikos, tiesiog kuo nors pamaloninkite save. Rinkitės linksmas spalvas, spalvoti drabužiai ar aksesuarai suteiks daugiau džiaugsmo. Visa tai skatina imuninių ląstelių gamybą.
Labai svarbus reguliarus miegas, kuris padeda atgauti jėgas, skatina nervinės ir imuninės sistemos veiklą. Kad pailsėtumėte, būtina miegoti apie 8 valandas. Nežiūrėkite televizoriaus iki išnaktų, nedirbkite, jeigu sunku užmigti, prieš miegą negerkite gėrimų su kofeinu, nepersivalgykite, geriau išeikite pasivaikščioti, o kambarį tuo metu palikite vėdintis.

Nepamirškite fizinio aktyvumo

Daugiau judėkite, vaikščiokite pėstute, aktyviai leiskite laisvalaikį. Mokslininkai įrodė, kad reguliari vidutinio intensyvumo fizinė veikla (30 min. kiekvieną dieną) teigiamai veikia imuninę sistemą, ir aktyvina T limfocitus, kurie saugo mūsų organizmą nuo infekcinių ligų sukėlėjų.
Gryname ore praleistas laikas ir fiziniai pratimai grūdina organizmą, teigiamai veikia kaulų, raumenų ir nervų sistemas. Sportas yra geras būdas atsikratyti streso. Pasiryžkite ir pradėkite reguliariai sportuoti, bent 3 kartus per savaitę: plaukiokite, treniruokitės sporto salėje ar darykite mankštą prie atviro lango.
Nepamirškite, kad net kasdienis energingas ėjimas (pvz., į darbą) turės teigiamos įtakos organizmui ir sustiprins imunines organizmo funkcijas.

Atsisakykite žalingų įpročių

Cigaretės, alkoholis, didelis kiekis kavos naikina vitaminus ir mikroelementus, stiprūs alkoholiniai gėrimai žudo imunines ląsteles. Tabako dūmai kvėpavimo takuose trukdo epiteliui atlikti natūralią gynybinę funkciją. Dėl to, mažėja imuninės sistemos atsparumas patogeniniams mikroorganizmams.

Žiemą tinkamai apsirenkite

Ir peršalimas, ir perkaitimas silpnina organizmą. Renkitės tinkamai, geriausiai taip, kad galėtume ką nors apsivilkti arba nusivilkti. Veikiant šalčiui, yra puikios sąlygos bakterijoms ir virusams pažeisti apsaugines nosiaryklės, gerklės, bronchų membranas, prikibti prie ląstelių ir taip patekti į žmogaus organizmą. Kad kvėpavimo takų infekcijų būtų mažiau, rekomenduojama rengtis tinkamais drabužiais.
Tad labai svarbi yra žieminė apranga. Ji turi būti pagaminta iš natūralių medžiagų (vilnos, medvilnės). Nepamirškite pirštinių, nes rankos jautriai reaguoja į šaltį, taip pat šaliko ir kepurės – apie 30 procentų šilumos organizmas praranda per galvą.
Avėkite šiltus, neperšlampamus batus, geriausiai su plačiomis nosimis ir grubesniais padais – kojų pirštai galės judėti ir nebus sustingę. Svarbu, kad kojos būtų sausos ir nesušaltų.
Mūsų sveikata ir tuo pačiu jos imunitetas – mūsų pačių rankose. Reikia nedaug: tinkamos mitybos, kuo daugiau gerų emocijų, fizinio aktyvumo, karštų žolelių arbatų, gero poilsio ir mūsų imunitetas atlaikys patogeninių mikroorganizmų ataką. Informacijos šaltinis: www.sveikata.diena.lt

Ieva Stravinskienė
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė